Column 10

Webdesign | 2011
Een website kan prima worden gebruikt voor het verkopen van producten of diensten. Er gaat wel wat denkwerk aan vooraf en er zijn twee zaken die een belangrijke rol spelen bij het maken van een site. Deze moet goed vindbaar zijn voor de zoekrobots van zoekmachines en de uitstraling van de website moet nieuwsgierig maken en uitnodigen. Een nieuw specialisme is ontstaan en er is dringend behoefte aan ict’ers met mensenkennis. Vooral dat laatste is belangrijk. Digitale productie is een relatief jong vakgebied. Tien jaar geleden zag je alleen nog brochuresites en banners. Moderne sites zijn geen afzenders meer maar werkplaatsen en sociale gemeenschappen. Het vak is veranderd van uitvoerende klusjesmannen tot partners in het creatieve proces.
In de oriëntatiefase speelt internet een grote rol. Veel mensen kijken niet verder dan de eerste googlepagina en ‘onder de vouw’ wordt pas zichtbaar als de internetter naar beneden scrollt. In 2007 koop ik het boek Zoekmachinemarketing van Keesjan Deelstra. Het moest er nu toch maar eens van komen. Na veel zelf klussen ben ik uiteindelijk in 2010 gestart met de cursus websites maken. Mijn doel, websites maken publiceren en beheren, werd gehoord en op advies van DataDidact heb ik een combinatiecursus KompoZer + Coral PaintShop Photo Pro gevolgd. Nadat ik de techniek een beetje onder de knie had en ik overweg kon met HTML, CSS en Java waagde ik mij aan een nieuwe website voor BK (beeldend kunstenaar / ontwerper en echtgenoot Bert Kinderdijk.
Opgetogen ging ik aan het werk en trots liet ik hem zien wat ik ervan gemaakt had. Iets essentieels was ik vergeten namelijk om de wens van de klant, in dit geval BK, te vertalen naar een website waarmee hij zich kon identificeren. Was een van de basisgegevens van de vele trainingen die ik volgde bij de Gouden Gids alweer zover weggezakt? Ik ben opnieuw begonnen en samen zijn we aan de slag gegaan, hij droeg de denkbeelden aan en ik heb geluisterd en het gevraagde vertaald, met behulp van de techniek, naar een digitaal product. Daar waar wij er niet uitkwamen omdat ik de kennis nog niet had hebben we een compromis gesloten en op www.bertkinderdijk.nl is het resultaat te zien.
Met deze website zijn we erg in de vormgeving gedoken maar daarna heb ik andere googlevriendelijk websites gemaakt. Google bepaalt haar eigen regels voor het opnemen van de site in de zoekresultaten van de zoekmachine. Door dagelijks het gedrag van deze site te volgen en te sleutelen aan de inhoud is het mij gelukt om de websites op een acceptabele plaats en ook vaak op de eerste pagina van Google te krijgen. En niet zoals veel van mijn klanten bij de Gouden Gids riepen ‘als ik mijn bedrijfsnaam op Google intoets dan sta ik bovenaan!’ maar door de juiste zoekwoorden op te nemen en een goede sitestructuur. Dat lukt alleen met inleven, hard werken, geduld en goed kijken.
De website www.claudiazielman.nl, met mijn eigen verhalen, is een Personal Marketing & Network Assistant PM&NA en een knipoog naar LinkedIn en Facebook met het ambitieuze plan om alle mensen en organisaties waarover ik schrijf persoonlijk te benaderen en hun link te plaatsen op deze site. Door de natuurlijk opgebouwde content en de links naar andere websites wordt de populariteit van de site in de zoekmachines verhoogd. Maar de echte reden om dit te doen is omdat ik persoonlijk geïnteresseerd ben in deze mensen en graag met ze van gedachte wissel over hun zienswijze op allerlei zaken.
Zo ook met mijn vriendin. Vanaf de schoolbanken zijn wij bevriend en nadat zij een aantal jaren in het buitenland had gewerkt keerde ze terug naar Nederland om in dienst te treden bij KLM waar zij nog steeds werkt. De IJslandse aswolk van 2010 was de aanleiding voor KLM om actief op Twitter en Facebook aanwezig te zijn en sindsdien maakt het bedrijf handig gebruik van de nieuwe kanalen zonder de oude te vervangen. Door middel van de campagne Tile & Inspire zette KLM social media in om mensen uit te nodigen een Delftsblauwe tegel te maken met daarop een portret en een inspirerende boodschap. Een selectie van 4000 tegels kreeg een plek op een Boeing 777-200 en het gedecoreerde toestel maakte zijn vlucht door het luchtruim met de gedachte; ‘Facebook verbindt mensen online en KLM verbindt mensen in werkelijkheid’. Het zwaartepunt van de reclame bij KLM is verschoven naar social media en van daaruit wordt een brug geslagen naar de overige middelen. Heeft British Airways ook niet de staart van een Boeing in Delftsblauw laten beschilderen met de naam ‘Delftblue Daybreak’?
In 1998 kreeg BK man de opdracht van Pon om bij de introductie van de New Beetle op de AutoRAI een Beetle te voorzien van een Nederlandse uitstraling. Uit de verschillende ontwerpen werd gekozen voor een schildering in Delftsblauwe tegeltjes met o.a. afbeeldingen van de historische kever en de New Beetle. In 2000 liet deze auto een onuitwisbare indruk achter op de Olympische Spelen in Sydney. Zo heeft elk kanaal, op elk moment, zijn eigen rol binnen een reclamecampagne waardoor het geheel sterker wordt en we zijn nog lang niet uit geëxperimenteerd.
Vanaf 2015 verdiep ik mij in WordPress om de mogelijkheden met betrekking tot schaalbaarheid (mobiel en tablet) en interactie van websites te vergroten. Met deze kennis ontwikkelde ik Beeldend Cadeau en Puttertjes. Met de laatste website, een tentoonstellingswebsite met ongeveer 2500 actuele tentoonstellingen in Nederland en Vlaanderen, probeer ik d.m.v. SEO een spontane machine te realiseren die aanbieders en bezoekers van tentoonstellingen samen brengt zonder gebruik te maken van sociale media. Puur als SEO-experiment. Nieuwsgierig geworden? Blijf het volgen!
gepubliceerd in 2011