Column 16

Netwerken | 2013
Schilderij Sporen BK particuliere collectie schilderij Het schermmasker Bert Kinderdijk en schilderij Netwerk BK particuliere collectie
afb: Detail schilderij Sporen, BK | Particuliere collectie, schilderij Het schermmasker, Bert Kinderdijk en detail schilderij Netwerk BK | Particuliere collectie
Een netwerk ontstaat niet ineens en elk mens heeft zijn eigen netwerk opgebouwd al dan niet bewust. Sociaal contact is zo ongeveer het grootste geluk dat we kunnen hebben en alles wat aandacht krijgt groeit, ook een netwerk. Maar hoe doe je dat in een wereld die razendsnel digitaliseert? Duurzaam contact komt op een natuurlijke manier tot stand maar op dit moment lopen echt en virtueel vaak door elkaar. Internet brengt in rap tempo grote aantallen mensen samen en we weten ons geen raad met de druk om een sociaal succes te worden.
Ik volg de media op dit gebied met grote belangstelling en als het om het gebruik van sociale media gaat ben ik bepaald geen early adopter sterker nog, als ik de mensen in mijn omgeving mag geloven begin ik al aardig wat trekjes van een laggard (treuzelaar) te vertonen. Ik voel mij hiermee totaal op mijn gemak want mijn keuze is een andere en mijn netwerk wordt, evenals mijn columns, rustig opgebouwd en is daardoor een arbeidsintensieve en continue bezigheid maar voor mij zeer de moeite waard. Ik ben geïnteresseerd in mensen en ik wissel graag van gedachten over allerlei onderwerpen het liefst offline maar als het niet anders kan ook online.
Mensen zijn sterk geïndividualiseerd en het is daarom wenselijk om niet te direct en te informeel met elkaar om te gaan, een zekere duur is noodzakelijk om toenadering te krijgen tot anderen. Veel mensen overschatten hun intelligentie voor sociale vaardigheden en borrelen zich een weg naar de top. Dat kan best goed werken maar je maakt het contact vaak oppervlakkig en anderen verliezen al snel de interesse. Met de opkomst van mobiel internet is het hek dan ook nog eens op een heel andere manier van de dam. Mensen met in een hand het stuur van een auto, fiets of kinderwagen en in de andere hand een mobieltje domineren het straatbeeld. Internet en zoekmachines bieden gestandaardiseerde leefstijlen o.a. Facebook, opgezet door bedrijven met maar een doel, winst.
Waardevolle persoonlijke informatie is handel geworden. Het gebruik van sociale media leidt tot tijdsverspilling en vreemd gedrag en voor je het weet ben je verstrikt in een staat van permanente herhaling, Facebook, Twitter, e-mail, sms de social media-loop (lus) en zie dat dan nog maar eens te combineren met de fysieke aanwezigheid tijdens die borrel…..Veel mensen voelen wel dat er iets mis is maar de behoefte aan bevestiging van ‘vrienden’ en de noodzaak om anderen te gebruiken om zich compleet te voelen is erg groot. Je bent een deel van het netwerk en daarom niet meer alleen. Het gaat vast allemaal goed komen in de toekomst, een en ander zal zijn natuurlijke plaats in de samenleving krijgen immers de welvaart heeft ons decennia eerder, onder zachte dwang van de Amerikaanse platenmaatschappijen, de grammofoon, draagbare radio en de eigen kamer gebracht en op dat eiland raakten mensen destijds toch ook vervreemd van de wereld?
Moderne communicatiemiddelen geven de illusie van gezelschap zonder de eisen die echt contact aan je stelt. Maar de suggestie van de maakbaarheid is een tragische belofte en de beste weg is nog altijd de omweg. Succesvol zijn is synoniem voor moeite doen maar hoe komen nu linkbuilding, online netwerken en offline netwerken samen? En hoe leg je de link? Linkbuilding is het verkrijgen van relevant verkeer van en naar websites en bereikt een betere positie in de zoekmachines. Links zorgen ervoor dat spiders (zoekrobots) websites vaker bezoeken en spiders kunnen sites vinden door middel van links die naar de site verwijzen. Hoe vaker spiders langskomen hoe sneller aanvullingen en wijzigingen geïndexeerd kunnen worden. Ze gaan van link naar link en hoe meer relevante links er gevonden worden hoe belangrijker de site in de ogen van zoekmachines wordt. Het is wenselijk dat de links gerelateerd zijn aan de artikelen op de betreffende pagina. Deze website www.claudiazielman.nl geeft mij de gelegenheid om over bijna alle onderwerpen te kunnen schrijven en daar relevante links bij te verwerven. Immers door de opbouw van deze website, de rubrieksstructuur van DTG De Telefoongids | Gouden Gids en de persoonlijke columns over mensen, bedrijven en organisaties, zijn voor mij de mogelijkheden bijna onbeperkt.
Nadenken over de vorm van de website is de basis van het succes. Maar zeker zo belangrijk is het opzetten van een goede interne linkstructuur die de pagerank positief beïnvloedt. Veel bedrijven storten zich op linkbuilding en kopen links via linkbuildingsites en dan is de aanstaande nederlaag al in de grondverf gezet want hier zijn zoekmachines als Google niet erg blij mee en je loopt het risico in ranking te worden teruggezet. De waarde van de link wordt door verschillende factoren bepaald onder andere met hoeveel links je op een website staat. Een slimme linkbuilder is alleen op zoek naar relevante en betrouwbare links die passen bij de onderwerpen waarover geschreven wordt en is hier continu mee bezig. Maar hoe pak je zoiets aan?
Linkbuilding is voor de meeste mensen een groot obstakel maar de heuvel bestaat vooral in je hoofd. Om de link te ‘verkopen’ is het zinvol om na te denken over de verpakking. Heb de euvele moed om de telefoon te pakken, dit werkt vaak beter dan de vraag per e-mail te stellen. Bereid het verhaal voor, wees op de hoogte van de inhoud van de site van de klant, de branche en de markt van de klant en vertel wat het doel is van het plaatsen van de link op uw site bij het betreffende onderwerp. Elk contact is een kans om creatief te zijn, denkbeelden uit te wisselen en uw netwerk uit te breiden. Zorg er wel voor dat je goede inzichten hebt anders blijf je een behanger met wind tegen. En maak je weleens een afspraak om langs te gaan? Wie weet hoe hij anderen nieuwsgierig kan maken is verzekerd van aandacht. Mensen willen geprikkeld raken door verhalen en als je mensen kunt zien en spreken bestaat de mogelijkheid tot verificatie.
Samenwerken, krachten bundelen, kennis delen en breder in de markt staan zonder direct investeringen te hoeven doen is een manier om te groeien. Horen, zien en linken ofwel telefonisch afspraken maken, mensen zien en spreken en de link leggen is voor mij de manier van netwerken om te komen tot zinvolle ontmoetingen. Internet en sociale media vullen aan en horen er zeker bij maar de contacten zijn vaak oppervlakkig en het haalt niet het maximale uit de samenwerking. Blijf praten, informeren en uitleggen, voeg waarde toe en sta open staan voor ideeën van anderen. Durven we anders te zijn of zijn we nog steeds dezelfde andere?
afb: Detail schilderij Sporen, BK | Particuliere collectie, schilderij Het schermmasker, Bert Kinderdijk en detail schilderij Netwerk BK | Particuliere collectie
Schilderij Sporen BK particuliere collectie schilderij Het schermmasker Bert Kinderdijk en schilderij Netwerk BK particuliere collectie
gepubliceerd is 2013
Horen zien en linken
Overzicht