Puttertje 14

Van Mondriaan tot Dutch Design | februari 2017
afb Mondriaan ruit met blauw geel rood en Rietveldstoel Van Modriaan tot Dutch Design
Puttertje n.a.v. tentoonstellingsjaar ‘100 jaar De Stijl, Van Mondriaan tot Dutch Design’
afb: Detail Schilderij Tableau no. IV, ruitvorm, 1924 – 1925 | Foto Puttertje uit boek Piet Mondriaan
afb: Rietveldstoel Gerrit Rietveld | Collectie Centraal Museum, Utrecht
De kleuren en de vormen van De Stijl brengen mij naar een grachtje in Amersfoort. In de buurt van het Mondriaanhuis staat een aardig gebouwtje; onze kleuterschool. In kleine groepjes speelden we in toerbeurten in de poppenhoek, de zandbak en in de blokhoek. De blokhoek was niet populair, maar het moest, en als je tegensputterde was je ongehoorzaam en kon je in de lege hoek gaan staan. Dus speelde je toch maar liever met de gekleurde blokjes. Tijdens het stapelen vielen de bouwsel altijd om, en je moest flink je best doen om van die blokjes te gaan houden. Je had de neiging om de het bouwen aan de ‘schreeuwers’ over te laten, en op afstand toe te kijken. De lege hoek lonkte. Maar wanneer je ontdekte dat je met de blokjes liggende figuren kon maken die je ritmisch en op kleur kon plaatsen, raakte je niet meer uitgespeeld. De variaties waren talrijk en de blokjes werden echte dingen.
De kunstenaars van De Stijl maakten van echte dingen vlakken en lijnen. Dat begon in 1917. Theo van Doesburg woonde toen in Leiden en hij had contact met o.a. Piet Mondriaan en Bart van der Leck. Mondriaan had al een atelier in Parijs en was geïnspireerd geraakt door het kubisme van Picasso en Braque. Onder invloed van zijn nieuwe vriendenkring én door het werk van de Russische kunstenaar Kandinsky, gebruikte Theo van Doesburg alleen nog maar horizontale en verticale lijnen en kleurvlakken. Hij richtte een tijdschrift op en noemde het De Stijl. Kunstenaars van De Stijl zetten zich in voor een nieuwe kunstvorm in een nieuwe, betere wereld. Maar Theo Van Doesburg was erg kritisch en er kwam ruzie, kunstenaars die afweken van de regels van De Stijl konden vertrekken, waardoor de groep snel uit elkaar viel. De in Amersfoort geboren Piet Mondriaan ging in 1919 terug naar zijn oude atelier in Parijs, dit atelier is nagebouwd in het Mondriaanhuis. Ga het zien en ontdek de wereld van Piet Mondriaan.
2017 is uitgeroepen tot themajaar ‘100 jaar De Stijl, Van Mondriaan tot Dutch Design’. Wat begon als het gelijknamige tijdschrift groeide in de eerste helft van de 20e eeuw uit tot een volwaardige beweging en de belangrijkste bijdrage die Nederland heeft geleverd aan de moderne kunst. Ook hedendaagse Nederlandse ontwerpers laten zich inspireren door de mentaliteit van De Stijl. Zij passen, evenals de stijlkunstenaars toen, vernieuwing op een toegankelijke en humorvolle manier toe. Bekijk de kunstwerken, ontwerpen en gebouwen in Nederland. Puttertjes.nl geeft een overzicht van tentoonstellingen Nederland die ook nog doorlopen in 2018. Ontdek meer…
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
100 jaar De Stijl, Van Mondriaan tot Dutch Design | Tentoonstellingen en activiteiten in Nederland
afb Mondriaan ruit met blauw geel rood en Rietveldstoel Van Modriaan tot Dutch Design
Puttertje n.a.v. tentoonstellingsjaar ‘100 jaar De Stijl, Van Mondriaan tot Dutch Design’
afb: Detail Schilderij Tableau no. IV, ruitvorm, 1924 – 1925 | Foto Puttertje uit boek Piet Mondriaan
afb: Rietveldstoel Gerrit Rietveld | Collectie Centraal Museum, Utrecht
Puttertje