Puttertje 18

Potlood op stadsplattegrond | juni 2017
afb De Pinguin van Andujar Ibrahim Miranda acrylverf op doek Cuban Art Now Singer Laren 2018
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Cuban Art Now in Singer Laren
afb: Detail Potlood op Stadsplattegrond van Ibrahim Miranda | Foto Puttertje
afb: afb Terras Singer Laren | Foto Puttertje
Soms komt een beeld direct bij je binnen en slaat het je bijna tegen de vlakte. Dat overkwam mij bij het zien van het werk Potlood op Stadsplattegrond van Ibrahim Miranda op de tentoonstelling Cuban Art Now in Singer Laren. Het is een voorstudie van het schilderij De Pinguïn van Andújar (een schilderij met als ondergrond de stadsplattegrond van het stadje Andújar in Spanje). Bij het lezen van de titel van het werk: Potlood op Stadsplattegrond en het bekijken van de tekening en het schilderij sprong er in mijn hoofd een luikje open. Ik ben gewend om bij de beschrijving van een schilderijen teksten te lezen als: olie op doek, olie op paneel, houtskool op papier enz.. Maar bij het zien van Potlood op Stadsplattegrond dacht ik: dat kan dus ook! Ik wilde direct naar huis, naar onze zorgvuldig bewaarde papieren stadsplattegronden en oude stratenboeken, om er beelden in te ontdekken. Dat kon natuurlijk niet want ik was met iemand die alles nog wilde zien en we doorliepen de hele tentoonstelling, wat beslist geen straf was.
Maar mijn gedachten hielden mij af van verder kijken. Sinds enkele weken betaal je voor het gebruik van je smartphone in andere Europese lidstaten niets extra’s meer, en ineens worden er in Europa veel minder papieren stadsplattegronden verkocht want bijna iedereen zoekt nu met Google Maps. Dat heeft gevolgen voor de stadsplattegrondindustrie. Ik mijmerde hoe papieren stadsplattegronden een nieuw bestaan konden krijgen. Mijn fascinatie voor routes, navigatie, plattegronden en bewegwijzering is groot. Ooit reisde ik voor een werkgever een miljoen kilometer door Nederland en Vlaanderen en vond ik de weg zónder navigatie, mét kaarten en stadsplattegronden. Wat je daarvan leert is ongekend!
Omdat het stadsplattegrondavontuur mij zo bezighield bezocht ik de tentoonstelling Cuban Art Now de volgende dag weer en een dag later nog een keer. Steeds nam ik iemand anders mee en we ontdekten intuïtief ons eigen favoriete werk. Van buienradar Weerbericht van Eduardo PonJuán en Simpatia van Michel Pérez | Pollo tot het surrealistisch Augustusregen op een januaridag van Alejandro Campins en Gebakken eieren van José Eduardo Yaque. Ik speurde naar de poema en de alpaca op het op zeildoek gemaakte materieschilderij van Alejandro Campins. Ondertussen liepen opgeblazen olifanten, waarvan je stiekem het ventiel zou willen losdraaien, dwars door de tentoonstelling. Of is het niet wat het lijkt en zit het anders? Ga kijken naar Cuban Art Now!
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
Tentoonstelling Cuban Art Now | Singer Laren
Elephant Parade | Laren
afb De Pinguin van Andujar Ibrahim Miranda acrylverf op doek Cuban Art Now Singer Laren 2018
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Cuban Art Now in Singer Laren
afb: Detail Potlood op Stadsplattegrond van Ibrahim Miranda | Foto Puttertje
afb: afb Terras Singer Laren | Foto Puttertje
Puttertje