Puttertje 42

Hinkeloord en Het Depot | december 2018
afb Brons koude steen 68 Eja Siepman van den Berg George Belzer de vruchtbare keuken
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Bomen zijn als mensen in Beeldengalerij Het Depot in Wageningen, en Eja Siepman in Villa Hinkeloord, Wageningen
afb: Detail Brons koude steen 68, Eja Siepman van den Berg | Het Depot | Foto Puttertje
afb: Villa Hinkeloord | Foto Puttertje
afb: Detail De vruchtbare keuken, George Belzer | Beeldengalerij Het Depot, Wageningen
Zoek jij iets uit? Ik stuur een vriendin van mijn zus een berichtje met de vraag welke tentoonstelling zij wil bezoeken. Onder een zelfbedacht motto Borrelen, Bitterballen en Bijpraten ga ik op stap met mensen waarmee ik een verleden deel. Zij koos voor een bezoek aan Beeldengalerij Het Depot in Wageningen, een museaal podium voor de hedendaagse beeldhouwkunst, met een tijdelijke thematentoonstelling Bomen zijn als mensen. Mijn gezelschap werkt als docente Handvaardigheid en Multimedia op een Openbaar Lyceum, en is kunst- en cultuurcoördinator aldaar. Zij werkt graag met hout en ze is altijd op zoek naar lesmateriaal. We vielen in de prijzen!
Na een warm welkom en een korte uitleg stappen wij een bijzondere wereld binnen. Bij het zien van het eerste beeld, Madonna der dagen, gemaakt van hout, multiplex en staal, door Gerhard Lentink, wil ik eigenlijk niet meer verder kijken. Waarom dan niet? ‘Dit ‘allerzielenbeeld’ met 370 deurtjes brengt een hommage aan 28 eeuwen westerse cultuurgeschiedenis, en het is een vrolijk, troostrijk en optimistisch beeld’, legt de kunstenaar uit in een van zijn nieuwsbrieven (lees zijn website). Ik zou zeggen; ontdek het zelf. Wie verzint zoiets, wie maakt zoiets, en waarom zou je altijd in dit beeld willen blijven wonen? Je mag het zelfs aanraken! Open alle deurtjes…
We vervolgen onze weg door Het Depot en bekijken de vaste collectie en de tijdelijke tentoonstelling Bomen zijn als mensen. Een monumentaal beeld van Gerhard Lentink, met de bijzondere naam Opus 22 Immer leiser wird mein Schlummer, geeft uitzicht op de ‘kubistische’ gebouwen van het voormalige botanische complex, die nu zijn omgebouwd tot museum. Beeldengalerij Het Depot is gevestigd op drie locaties, die onderling met elkaar verbonden zijn door een bomentuin, Arboretum De Dreijen. Het Depot opende in 2004 zijn deuren in de tegenover gelegen Villa Hinkeloord, de uitbreiding is van 2012. Via het arboretum slenteren we naar de villa.
Wederom een warm welkom en uitleg, maar mijn hoofd is niet meer bij de les. We staan in de hal en ik kijk naar de trapzaal. Sinds de sluiting van MOA Bunnik mis ik het dwalen door een dergelijk huis. Ga ik dat hier vinden? Hoef ik daarvoor maar een tiental kilometer extra de A12 af te zakken richting Arnhem? Ik ben vertrokken en sluip door het pand. Kamer na kamer maak ik kennis met de bewoners van Villa Hinkeloord; de beelden van Eja Siepman van den Berg en haar gasten. De foto met Charlotte van Pallandt roept herinneringen op aan een favoriet beeld, Wilhelmina. Het staat in de tuin van Kasteel het Nijenhuis bij Heino. Ook al zo’n geweldig oord!
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
Beeldengalerij Het Depot | Wageningen
Tentoonstelling | Bomen zijn als mensen | Beeldengalerij Het Depot, Wageningen
Arboretum De Dreijen | Wageningen
Villa Hinkeloord | Wageningen
Permanente tentoonstelling Eja Siepman van den Berg | Villa Hinkeloord, Wageningen
afb Brons koude steen 68 Eja Siepman van den Berg George Belzer de vruchtbare keuken
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Bomen zijn als mensen in Beeldengalerij Het Depot in Wageningen, en Eja Siepman in Villa Hinkeloord, Wageningen
afb: Detail Brons koude steen 68, Eja Siepman van den Berg | Het Depot | Foto Puttertje
afb: Villa Hinkeloord | Foto Puttertje
afb: Detail De vruchtbare keuken, George Belzer | Beeldengalerij Het Depot, Wageningen
Puttertje