Puttertje 60

Wonderlijk gezelschap | juli 2019
Wonderlijk gezelschap tentoonstelling Museum Oud Amelisweerd Bunnik MOA zomer 2019
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Utrechtse Wonderkamers – Door de tijd | Huis Oud Amelisweerd, Bunnik
afb: Marmeren Pierre Cuypers, houten Keizer Wilhelm II en stoffen Belle van Zuylen in Huis Oud Amelisweerd, Bunnik | Foto Puttertje
afb: Opstelling uit Utrechtse Wonderkamers – Door de tijd | Gastcurator Jochem van Eijsden | Huis Oud Amelisweerd, Bunnik | Foto Puttertje
In Huis Oud Amelisweerd is wel een zeer wonderlijk gezelschap neergestreken. Stoffen Belle van Zuylen (Slot Zuylen), Houten Wilhelm, (Keizer Wilhelm II Huis Doorn), Marmeren Pierre Cuypers (Kasteel De Haar) en Gipsen Frederik Christiaan van Reede (Kasteel Amerongen) zitten gezamenlijk aan een door gastcurator Jochem van Eijsden gecreëerd ensemble in de sfeervolle Hollandse kamer van Huis Oud Amelisweerd. De deur naar de Fazantenkamer en Chinese kamer staat open en je kunt helemaal doorkijken tot aan de Vogeltjeskamer. De bijzondere Chinese behangen vormen een aangenaam decor. De gasten zitten op meegebrachte stoelen en eten van eigen serviezen. Waarom stelt Heer Teats van Amerongen zijn huis beschikbaar aan dit curieuze gezelschap? En waar is hij zelf?
‘Dat is toch leuk uitpakken’, pocht Houten Wilhelm, die het hoogste woord voert aan tafel. ‘Je opent een doos en er floept opeens een ijsbeer uit!’ Voordat hij een hele verhandeling wil gaan afsteken over hij hoe denkt dat hij die ijsbeer zelf gevangen heeft, snoert Stoffen Belle hem handig de mond. ‘Ja Wilhelm het is aardig dat wij hier nu zijn om het resultaat van onze gezamenlijk Wonderkamers te bekijken. Zo meteen gaan we naar boven om elkaar de verhalen door de tijd te vertellen bij de meegebrachte rariteiten. Kun je nog even wachten met je relaas over die ijsbeer?’ Dat kan Houten Wilhelm natuurlijk niet en geïrriteerd staart hij naar buiten, naar de bomen in het park. Begint nu spontaan zijn arm te trillen?
Op de zolder van het huis sluipt een man op zijn tenen over de houten vloer. Eigenlijk mag hij hier niet zijn maar het wordt oogluikend toegestaan. Hij mompelt zachtjes boze mompeltjes. ‘Wie zijn die mensen hier beneden, en wat komen ze doen. Wanneer gaan ze weer weg, ik kan mij niet concentreren en al helemaal niet dagdromen. Net nu ik iets belangrijks uitvind lopen die gasten hier rond.’ Door een gaatje in de vloer loert hij naar beneden. Deze wijze man beoefent de kunst van het kijken en hij verwondert zich over het vreemde gezelschap. De krulsnor, de hangsnor, de bleke pruik en het gebloemde kapsel vertellen elkaar de vreemdste verhalen. Hij kan alles letterlijk verstaan. De krulsnor bralt het hardst.
Waar gaat dit over. De wijze man spant zich in om het beter te kunnen volgen. Beneden hem, in de slaapkamer, praat de een over het verleden, de ander over het heden en weer een ander over de toekomst. En soms praten ze allemaal door elkaar over vluchtigheid, rust en eeuwigheden en begin en eind. Hij kan er geen touw aan vastknopen. En ook valt steeds het woord duurzaam. Waarom zeggen ze dit zo vaak. Dat is toch niet nieuw? De krulsnor wijst trots op een mineralenverzameling, die blijkt van hem afkomstig te zijn. Hij legt uit dat mineralen door de eeuwen heen zijn ontstaan. Asjemenou! Maar wat hebben ze nu toch op de grond gelegd? Het lijkt welhaast een schimmelkleed.
‘Opscheppers’, mompelt de wijze man, ‘een koud kunstje als je geld genoeg hebt. Wacht maar, ik heb geen dure spullen, maar wel een kast vol verhalen’. Hij grijpt een kandelaar, steekt de kaars aan loopt naar de zoldertrap en zodra het gezelschap zich naar de andere kant van het gebouw begeeft, sleept hij een metalen kast, iets wat lijkt op een verrekijker, de trap af naar een kamer op de eerste verdieping. Daar installeert hij zijn vinding.
‘Plotseling hoort hij de stem van het gebloemde kapsel en hij maakt zich snel uit de voeten. Als hij op zijn tenen door de gang naar de zoldertrap sluipt, knipoogt hij samenzweerderig naar de Twee Handen van Armando. Die zwaaien vriendelijk terug en lijken te zeggen: ‘laat mij maar met rust’. Terug op zolder zoekt hij naar een spleet in de vloer boven de kamer waar hij zojuist de kast heeft neergezet. ‘Kijk nou!’ roept Belle uit, ‘Pierre, Frederik Christiaan en Wilhelm, kijk eens wat hier staat. Wie zijn dit.’ Belle hangt boven de kast en gluurt door de verrekijker. ‘Wat zie je’, vraagt het drietal ongeduldig.
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
Utrechtse Wonderkamers | Door de tijd | Tentoonstelling Pop-up Museum Oud Amelisweerd
Bloemenpluktuin | Amelis’ Hof | Landgoed Amelisweerd
Wonderlijk gezelschap tentoonstelling Museum Oud Amelisweerd Bunnik MOA zomer 2019
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Utrechtse Wonderkamers – Door de tijd | Huis Oud Amelisweerd, Bunnik
afb: Marmeren Pierre Cuypers, houten Keizer Wilhelm II en stoffen Belle van Zuylen in Huis Oud Amelisweerd, Bunnik | Foto Puttertje
afb: Opstelling uit Utrechtse Wonderkamers – Door de tijd | Gastcurator Jochem van Eijsden | Huis Oud Amelisweerd, Bunnik | Foto Puttertje
Puttertje