Puttertje 62

Collages, assemblage en hedendaagse kunst | augustus 2019
afb Collage Jesse Willems 28 snelwegborden Lodewijk Heylen Verbeke Foundation Kemzeke 2019
Puttertje n.a.v. tentoonstellingen COUPEE BCC#1 Belgian Contemporary Collages en Coming Full Circle | Verbeke Foundation, Kemzeke
afb: Collage Jesse Willems | Collagemuseum Verbeke Foundation, Kemzeke | Foto Jesse Willems
afb: Capsule hotel 2007 Dennis Oudendijk | Collectie Verbeke Foundation | Foto Puttertje
afb: Detail Installatie Signing and marking tourism 2016, Lodewijk Heylen, 28 snelwegborden in een metalen constructie | Collectie Verbeke Foundation, Kemzeke | Foto Puttertje
Verbeke Foundation
Wij zijn op weg naar Kemzeke, een dorpje onder de rook van Hulst in Zeeuws-Vlaanderen (NL), in de Belgische provincie in Oost-Vlaanderen. Met mijn vriendin uit Essen ga ik op bezoek bij Verbeke Foundation, het museum van de Vlaamse kunstverzamelaar Geert Verbeke en zijn vrouw Carla Verbeke – Lens. De voormalige transportondernemer verkocht zijn op- en overslagbedrijf en opende in 2007 op hetzelfde terrein Verbeke Foundation. ‘Dit museum wil geen oase zijn’, zo staat de bedrijfsfilosofie op een muur geschilderd. Geert Verbeke laat niet na het steeds te benadrukken: ‘De Verbeke Foundation is een plek waar alles in beweging is, ongepolijst, slordig, onharmonieus. Zoals het leven zelf’.
Coming Full Circle
Het is alsof ik het donkere, mysterieuze maar uiterst geordende atelier van BK (beeldend kunstenaar, ontwerper en echtgenoot) binnenstap, maar dan een ‘reuzen’ atelier. Verbeke Foundation wordt gerund door een kleine staf, en er wordt gewerkt ‘terwijl u kijkt’. De ontvangst door Tineke Schuurmans, beeldend kunstenaar (fotografe) en curator bij Verbeke Foundation, is uiterst vriendelijk. Zij is o.a. de samensteller van de zomertentoonstelling Coming Full Circle, een tentoonstelling met kunstenaar – wetenschapper Peter Beyls. Hij schrijft computerprogramma’s (algoritmes) die artistieke beslissingen nemen en hij onderzoekt de mens-machine wereld waarin we leven.
Museum
Het museumdomein is groot. Het omvat een bos, een vijver, serres met bijzondere objecten, een evenementenhal, een restaurant en twee enorme expositieruimten. Bij Verbeke Foundation groeit natuur en kunst samen. Dit ‘universum’ laat een indrukwekkende verzameling van moderne en hedendaagse kunst zien, en biedt als kunstenvrijplaats ook kansen aan jonge kunstenaars. Kunstenaars kunnen er in residentie verblijven en grotere en kleinere tentoonstellingen wisselen elkaar af, waardoor de anarchistische kunstoase er elke dag anders uitziet.
Collages en assemblages
De kern van de privéverzameling van Geert en Carla Verbeke-Lens bestaat uit een uitzonderlijke collectie van ongeveer 4500 collages en assemblages uit de twintigste eeuw. De verzameling die is opgebouwd rond het werk van voornamelijk Belgische kunstenaars omvat collages uit de vroege jaren ’20 (Avant Garde en Dada-periode), collages van surrealisten, en collages uit de bloeiperiode van de collagekunst van de jaren 1950 tot 1970. Daarnaast worden jonge kunstenaars die experimenteren met het medium collage op de voet gevolgd. Het Collagemuseum toont regelmatig exposities van hedendaagse collagekunstenaars.
Jesse Willems
De Antwerpse Jesse Willems is een van de negen hedendaagse Belgische collagekunstenaars van het platform Coupee Collage Collective die met de tentoonstelling COUPEE BCC#1 (Belgian Contemporary Collages) in het Collagemuseum van Verbeke Foundation tijdens de zomertentoonstelling exposeert. Jesse is een vooraanstaand fotograaf, collagekunstenaar en samensteller van het boek Barak Friture, én partner van de dochter van mijn vriendin uit Essen. ‘Willems vertaalt de dagdagelijkse schoonheid in abstracte, sensitieve collages. Zijn werk is opgenomen in collecties van het Belgisch ministerie van Buitenlandse Zaken en het MAS in Antwerpen.’
Trouwen en bouwen
Na de lunch lopen we naar buiten via de ruimte die is bestemd voor feesten en partijen. We schommelen op schommels van Erik Verboven, spelen met sculpturen van Gust Romijn, kijken vol verbazing naar de CasAnus van Joep van Lieshout, waarin kan worden geslapen evenals in het capsule-hotel van Dennis Oudendijk, en we voelen ons een beetje Pipi Langkous bij het piratenschip van Benoit Christiaens. De kathedraal van Marinus Boezem is zojuist voltooid en achter een wal wordt druk gebouwd. Bij Verbeke Foundation val je van de ene verbazing in de andere en de wereld is er aangenaam anders.
Signing & Marking: Tourism
In de objectentuin blijf ik rondhangen bij het beeld Signing & Marking: Tourism van Lodewijk Heylen. De levensgrote archiefkast met een verzameling bruine toeristische verkeersborden roept herinneringen op. Tijdens ons verblijf in Antwerpen raasde ik dagelijks over de autostrada, en de bruine borden waakten als bakens in het Belgische landschap. Over de aanduidingen leerde ik tijdens de lessen geografie in de opleiding Toeristische Gids Vlaanderen die ik samen volgde met mijn vriendin uit Essen. Navigeren, archiveren en rechercheren beheersen al, sinds mijn vroegste kennismaking met internet in 1987, mijn leven. Knippen, plakken en ordenen, met of zonder computer, ieder mens is toch in staat een algoritme te maken? Neem er spelenderwijs kennis van en verrijk je kijk op het leven. Bezoek Verbeke Foundation.
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
Verbeke Foundation | Collages – Assemblages – Hedendaagse kunst | Kemzeke
afb Collage Jesse Willems 28 snelwegborden Lodewijk Heylen Verbeke Foundation Kemzeke 2019
Puttertje n.a.v. tentoonstellingen COUPEE BCC#1 Belgian Contemporary Collages en Coming Full Circle | Verbeke Foundation, Kemzeke
afb: Collage Jesse Willems | Collagemuseum Verbeke Foundation, Kemzeke | Foto Jesse Willems
afb: Capsule hotel 2007 Dennis Oudendijk | Collectie Verbeke Foundation | Foto Puttertje
afb: Detail Installatie Signing and marking tourism 2016, Lodewijk Heylen, 28 snelwegborden in een metalen constructie | Collectie Verbeke Foundation, Kemzeke | Foto Puttertje
Puttertje