De stijl van L’Hoëst | november 2019 |
---|
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Engelbert L’Hoëst – 100 | Museum Flehite, Amersfoort afb: Detail uit Schilderij Winterlandschap, Engelbert L’hoëst | Collectie Modlmayr Borken Gemen | Foto Puttertje afb: Detail Plattegrond binnenstad Amersfoort | Foto Puttertje afb: Detail uit schilderij Stilleven met fles en fruit, Engelbert L’hoëst 1947 | Foto Puttertje |
‘Ik heb geen stijl want elk moment van het leven is weer anders. Ik ben steeds zoekende gebleven.’ (Engelbert L’hoëst). Wij stappen aan de verkeerde kant de tentoonstelling binnen. Ik bezoek de expositie met een 84-jarige en als je gebruik maakt van de lift kom je achterstevoren terecht. Op zich is dat niet erg want de omgekeerde chronologie doet iets met je verbeelding. Bij binnenkomst trekt de quote van Engelbert L’hoëst mijn aandacht; ‘Ik heb geen stijl want elk moment van het leven is weer anders’. Ik sta even stil. Als de tekst is geland in mijn hoofd word ik vrijwel direct in het werk Winterlandschap gezogen. Kijkend naar het schilderij vraag ik mij af of het ooit zou gaan vervelen. Bij het maken van dit verhaal heb ik lang en vaak naar de foto’s van de schilderijen van L’hoëst gekeken, maar dit Winterlandschap (er hangt nog een ander) bleef mijn favoriet. Hoe hard ik mijn best deed en andere schilderijen een kans gaf, Winterlandschap bleef nummer 1. Komt dat door het jaargetijde? Het is immers bijna december. Of door het feit dat dit het eerste schilderij is waar mijn oog op viel, zoals muziek bepaalde gebeurtenissen in je hoofd vastzet? Wat maakt nou dat je iets mooi vindt? Alles zal wel een beetje invloed hebben, en deze tentoonstelling leent zich uitstekend voor zo’n testje. Waarom dan? |
Met de in 1919 in de Coninckstraat in Amersfoort geboren Engelbert L’hoëst maak je een reis door de schilderkunst van de 20ste eeuw. Via realisme, kubisme, impressionisme, expressionisme beland je uiteindelijk in een soort dromerigheid waarbij je de neiging krijgt je ogen dicht te knijpen om scherper te kunnen zien. Impressies van de avondluchten, stillevens, landschappen met vurige wolkenluchten en portretten trekken voorbij. En net als Van Gogh werd L’hoëst aangetrokken door het mediterrane licht van Zuid-Europa. Hij reisde door Europa, woonde een tijdje in Portugal en werd steeds meer een echte colorist en expressionist. Engelbert L’hoëst is zich altijd bewust geweest van zijn Belgische afkomst. Is dat wellicht de reden van zijn trek naar het zuiden? Antwerpen, Luik, Bretagne, St Tropez, Portugal? Ik sta voor het schilderij met de titel ‘Haven van Honfleur’. Vesoul, een razendsnel chanson van tijdgenoot (ook Belgische roots) Jacques Brel, klinkt in mijn hoofd. ‘Je wilde Vesoul zien/ we gingen naar Vesoul/ je wilde Honfleur zien/ we gingen naar Honfleur/ Ik wilde naar Antwerpen/ ik wilde je zus zien en we zagen je moeder/ Je wilde Parijs zien en we zagen Parijs’. Dat lied gaat naar mijn idee over onrust. Maar wat dreef de zoekende L’hoëst? |
Met 100 werken wordt de Amersfoortse kunstenaar Engelbert L’hoëst herdacht. Museumdirecteur Onno Maurer kreeg de kans om in de privécollectie te grasduinen van onder andere weduwe Heleen L’hoëst. Engelbert L’hoëst werd 100 jaar geleden in Amersfoort geboren. Al op jonge leeftijd raakte hij zijn ouders kwijt en groeide op in een pleeggezin. Toen de Soester kunstschilder Alexander Sleeswijk zijn talent ontdekte nam hij de vijftienjarige jongen in huis. Engelbert kreeg les van Sleeswijk en werd lid van Het Amersfoortse kunstenaarsgenootschap De Ploegh. Alexander Sleeswijk overleed tijdens de hongerwinter en liet L’hoëst Villa Pictura op de Eng (zijn huis en atelier) na. Hier maakte L’hoëst impressies van avondluchten, stillevens, landschappen met vurige wolkenluchten en portretten. Veel van dit nog niet eerder getoonde werk hangt nu in Museum Flehite. Ga kijken en duik in het verhaal. Maar, is het met Kerst ook niet 60 jaar geleden dat er brand woedde in Villa Pictura, waarbij een groot deel van het werk verloren ging? Op basis van bewaard gebleven schetsen en uit zijn herinnering probeerde L’hoëst het verloren gegane werk opnieuw tot stand te brengen. Ik denk aan die andere brand in 2007, in de Elleboogkerk om de hoek. Hoe gaat een kunstenaar hiermee om? |
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser Engelbert L’hoëst – 100 | Museum Flehite Amersfoort |
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Engelbert L’Hoëst – 100 | Museum Flehite, Amersfoort afb: Detail uit Schilderij Winterlandschap, Engelbert L’hoëst | Collectie Modlmayr Borken Gemen | Foto Puttertje afb: Detail Plattegrond binnenstad Amersfoort | Foto Puttertje afb: Detail uit schilderij Stilleven met fles en fruit, Engelbert L’hoëst 1947 | Foto Puttertje |