Puttertje 80

Zonder buiten geen binnen | augustus 2020
afb. Foto Benning & Gladkova Galerie Eenwerk Barend Koolhaas, Schilderij Bankje BK, R Raveel 'Plant' 1951 Coll. Roger Raveel Museum
Puttertje n.a.v. de 7de Biënnale van de Schilderkunst – Binnenskamers (‘Huis clos’, ‘Inner Spaces’)-, een gezamenlijk project van Museum Dhondt-Dhaenens | MDD, Museum van Deinze en de Leiestreek | mudel en het Roger Raveel Museum
Voor interieurideeën bezoek je tegenwoordig het beste een museum. Nu het fysieke winkelen lastig is en het aanbod almaar schaarser en schraler wordt, is het tijd voor een flink opschutmoment. Met het najaar voor de deur kijken we alweer met een schuin oog naar de binnenruimten. Aarzelend verplaatsen we onze leefwereld. De zon staat lager en het licht valt anders. De lampen gaan eerder aan en je ziet de ruimte als het ware met nieuwe ogen. Moet het anders? Maar wat moet er dan anders en hoe pak je het aan? Volg deze tour langs geschilderde interieurs, nostalgie en design, en maak je eigen unieke interieur met tentoonstellingsmateriaal als uitgangspunt.
Hoezo? Wat hebben musea met interieurs te maken? Nou, het Stedelijk Museum in Amsterdam bijvoorbeeld stelt al bijna 125 jaar meubels en andere ontwerpen voor het interieur tentoon. Het museum heeft een grote collectie moderne vormgeving. Willem Sandberg (directeur 1945 – 1963) had destijds goede contacten met o.a. Stichting Goed Wonen, een organisatie die het ‘volk’ stijlbegrip wilde bijbrengen via tijdschriften, lezingen en tentoonstellingen. ‘Een offensief tegen de wansmaak, de rommeligheid en de triestheid van veel interieurs.’ Zijn we inmiddels niet tot op het bot aangeharkt en toe aan een duwtje in de rug naar een nieuwe interpretaties?
Begin bij het begin en stel je de vraag; ‘Wat betekent het begrip interieur in deze tijd’? Ontdek het in de prachtige Leiestreek even onder Gent in Vlaanderen, waar je naast binnenkijken ook bijzonder aangenaam buiten kunt zijn. De drie beeldende kunstmusea aldaar presenteren in samenwerking met Sint-Martens-Latem de 7e editie van de Biënnale van de Schilderkunst onder de titel Binnenskamers (‘Huis clos’, ‘Inner Spaces’). Die spitst zich toe op het interieur binnen de traditie van de kunstgeschiedenis. De woning, het atelier, de kamer (de veilige haven van waaruit men de buitenwereld kan bespieden) verhult en onthult. Hoe verhoudt het interieur zich tot de nieuwe realiteit? Wanneer werk en privé onder één dak samenvallen en we soms even niet naar buiten kunnen?
Bezoek vervolgens de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design in Het Stedelijk Museum Amsterdam. Daar is naast veel nostalgie ook ruimte voor actuele onderwerpen zoals duurzaamheid en de impact van de coronacrisis op de vormgeving in Nederland. Dat maakt nieuwsgierig. Hoe gingen we zelf om met ‘het Nieuwe Werken’ aan het begin van deze eeuw? Van een ontwerper, nu adviseur circulaire economie, kochten wij destijds een prachtig vormgegeven mobiel computermeubel, maar van thuiswerken kwam nog niet veel terecht. Thuis ‘op café gaan’ lukte beter, en in ons keukencafé op het Antwerpse Zuid stonden de o zo bekende Thonet stoeltjes die je in cafés over de hele wereld vindt. Er is geen designstoel die vaker verkocht is als deze. Nu te zien in het Stedelijk Museum. Maakte het museum ook niet samen met warenhuizen als De Bijenkorf destijds bijzondere woonetalages?
Een van de etaleurs van de Bijenkorf was meubelontwerper en kunstverzamelaar Martin Visser (1922-2009). Hij begon in 1947 als verkoper op de meubelafdeling van De Bijenkorf. Samen met Benno Premsela, Aldo van Eyck en Gerrit Rietveld gaven ze de exposities ‘Ons huis, ons thuis’ vorm, met stijlkamers waarin het moderne wonen te zien was. In 1954 werd Martin Visser ontwerper en hoofd collectievorming bij meubelfabriek ’t Spectrum te Bergeijk. In de jaren ’60 raakte hij bekend door het ontwerp van zijn versie van de simpel verstelbare slaapbank BR02 (Bank Rusten). In 2020 is dat alweer zestig jaar geleden. Tijd voor een terugblik en een vooruitblik? In het Centraal Museum reageren zeven ontwerpers op de klassiekers van Martin Visser. Ga mee op tour 6, verander je kijk op je interieur en ga zien ‘Hoe of het bankstel staat bij Mien’. Maar wat zullen de buren zeggen?
In Het Groninger Museum wordt op dit moment de vraag gesteld vraag: waarom bekijken we onszelf steeds meer door de denkbeeldige lens van een ander? De reflectie komt van toonaangevende fotografen uit binnen- en buitenland uit de laatste 50 jaar in de tentoonstelling ‘Wat zullen de buren zeggen?’ Maar is Het Groninger Museum welhaast niet het meest inspirerende museum op gebied van inrichtingsideeën? Alessandro Mendini (1931-2019) ontwierp het fantasierijke gebouw, en zijn wereld is helder. In de onlangs getoonde expositie Mondo Mendini kreeg hij alle ruimte om zijn droomtentoonstelling te realiseren. Kort voor zijn overlijden selecteerde hij niet alleen tientallen van zijn eigen revolutionaire ontwerpen, maar ook werk van vele andere kunstenaars en ontwerpers. Bekijk deze kleurrijke, visueel overweldigende mix van beeldende kunst, design en architectuur nu virtueel, maar bezoek vooral ook dit unieke museum.
Puttertje n.a.v. de 7de Biënnale van de Schilderkunst – Binnenskamers (‘Huis clos’, ‘Inner Spaces’)-, een gezamenlijk project van Museum Dhondt-Dhaenens | MDD, Museum van Deinze en de Leiestreek | mudel en het Roger Raveel Museum
afb: Centraal Museum n.a.v. de tentoonstelling De Slaapbank die ogen opende | foto Benning & Gladkoval
afb: Detail Schilderij ‘Bankje‘ | Bert Kinderdijk (BK)
afb: Detail Schilderij | Roger Raveel ‘Plant’ 1951 | Collectie Roger Raveel Museum Vlaamse Gemeenschap
afb. Foto Benning & Gladkova Galerie Eenwerk Barend Koolhaas, Schilderij Bankje BK, R Raveel 'Plant' 1951 Coll. Roger Raveel Museum
Puttertje