Puttertje 71

Van Eyck, een optische revolutie | februari 2020
Van Eyck Een optische revolutie Tentoonstelling MSK Gent 2020 Expositie foto puttertjes
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Van Eyck. Een optische revolutie | MSK Gent
afb: Detail afbeelding uit boek | De Annunciatie diptiek, ca. 1433-35 | Jan van Eyck | Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid
afb: Foto van kaart Jan & Hubert van Eyck 1932 Het Lam Gods gesloten retabel Sint Baafskathedraal Gent Expo MSK Gent 2020
afb: Detail uit Schilderij | Collectie MSK Gent
Foto’s maken mag niet. Je moet nu kijken, en dat is lastig als er zoveel mensen binnen zijn. Het is een dinsdag in februari, en timeslot 10.30 – 10.50 (ongeveer 100 mensen) staat netjes in de rij voor de deur van het MSK (Museum voor Schone Kunsten) in het Citadelpark in Gent. We bestelden kaarten via de website, checkten of het voertuig zonder problemen de lage-emissiezone (LEZ) mocht binnenrijden en de navigatie brengt ons probleemloos naar de plaats van bestemming Parking Sint-Pietersplein. Ik waan mij in het buitenste buitenland, want parkeren onder het Sint-Pietersplein zonder enige vorm van aanduiding boven de grond (waar is de ingang) is nog niet zomaar gedaan. Ondertussen kwantificeren we even snel de omzet van deze expositie voor het museum aan de hand van de agenda op de MSK-website. Dat gaat ongeveer zo: De tentoonstelling loopt van 1 februari t/m 30 april, dat is 90 dagen, een ticket via internet kost 25,- € per persoon, per dag zijn er 36 timeslots (’s avonds loopt het door) van rond de 100 personen per timeslot = 3600 personen per dag? 90 (dagen) x 3600 = 324000 personen x 25,- € = 8.100.000 €? Een druppel op de gloeiende plaat van de gemaakte kosten voor de restauratie van het Lam Gods, die aanving in 2012 en na de expositie doorgaat en de 30 miljoen overschrijdt.
Foto’s maken mag dus niet. Bij binnenkomst moet je jas uit (nee, het is beslist niet koud in de zalen) en wordt je handtas gemeten. ‘Was de maximum afmeting nu met of zonder hengsel’, denkt de garderobemedewerkster hardop, en zij geeft de tas het voordeel van de twijfel. De tickets worden gescand en het tonen van de MuseumPASSMusées was niet nodig? Overigens was de korting met deze Belgisch Museumkaart maar minimaal, en ik vraag mij af hoe er wordt omgegaan met de UitPas Regio Gent ‘met recht op korting voor mensen in armoede’. Wij vervolgen onze weg langs de bewaking. Bij de poortjes kijken mannen van security in onze tassen en rommelen tot op de bodem. Amai, toch maar even terug naar de garderobe madame, dit koekje mag beslist niet mee naar binnen. De actie snoept kostbare minuten van onze kijktijd af. Maar als wij dan uiteindelijk alle controles zijn gepasseerd, en de Nederlandse versie van de audiotour hebben geactiveerd, beland ik doodmoe in een overvolle zaal 1. Nog 12 zalen te gaan. Maar in zaal 4 komt er lucht. De grote halve cirkelvormige ruimte toont een film en er staan, buiten een paar zitbanken, geen obstakels. Hier vinden wij elkaar terug, want we waren elkaar al aan het begin in de massa kwijtgeraakt.
En dan nu het echte werk. Foto’s maken mag niet. Jammer. Kijken met je mobiel en ontdekken hoe het licht van je telefoon als een laterna magica de schilderijen betovert en de details weergeeft, is een manier om beter te observeren en helemaal in de materie te verdwijnen. Maar bij het zien van het schilderij Tuinfeest aan het hof van Filips de Goede van een anonieme schilder uit de Nederlanden schiet ik direct in het verhaal. Mijn vriendin, uitgerust met een gedegen geschiedenisachtergrond, attendeerde mij weken geleden al op de podcast van Meesterverteller Bart van Loo over de Bourgondiërs en het ontstaan van de Nederlanden in de vijftiende eeuw. Ter voorbereiding op het bezoek aan deze tentoonstelling luisterde ik de achtdelige podcast opnieuw en opnieuw. De sfeer, de muziek, het eten, de feesten, huwelijk en gruwelijk…ik was er helemaal aan verslingerd geraakt. En die harmonie was perfect gecreëerd in de mysterieuze zalen van het MSK. De acht gerestaureerde buitenpanelen van het gesloten altaarstuk van Het Lam Gods die samen met de nog niet gerestaureerde voorstellingen van Adam en Eva in deze expositie worden getoond, en de unieke werken van Jan van Eyck en zijn atelier, van tijdgenoten en Italiaanse meesters zijn een ware optische revolutie, ook zonder telefoon.
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
Van Eyck. Een optische revolutie | MSK Gent
OMG! Van Eyck was here | Gent viert in 2020 zijn grootste Vlaamse Meesters
Het Lam Gods | Villakapel Sint-Baafskathedraal, Gent
Voor kinderen | ‘Dag Jan’ | Het kleine rijk van Jan Van Eyck
Van Eyck Een optische revolutie Tentoonstelling MSK Gent 2020 Expositie foto puttertjes
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Van Eyck. Een optische revolutie | MSK Gent
afb: Detail afbeelding uit boek | De Annunciatie diptiek, ca. 1433-35 | Jan van Eyck | Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid
afb: Foto van kaart Jan & Hubert van Eyck 1932 Het Lam Gods gesloten retabel Sint Baafskathedraal Gent Expo MSK Gent 2020
afb: Detail uit Schilderij | Collectie MSK Gent
Puttertje