Puttertje 72

Hier zijn de Slagers | maart 2020
Museum Slager 's-Hertogenbosch Expositie 3 generaties 8 schilders Tentoonstelling Bespiegelingen Jelmer Wijma 2020
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling Marinus Boezem | Alle Shows in Kröller-Müller
afb: Detail uit Schilderij Carnaval in het Atelier | Piet Slager 1906 | Museum Slager ‘s-Hertogenbosch
afb: Detail Schilderij De werkpaarden aan de dokken te Antwerpen | Frans Slager 1906 | en afb Gele bloemen in pot | Jeanette Slager 1881 – 1945 | Museum Slager ‘s-Hertogenbosch
afb: Detail uit Schilderij Qualitystreet | Jelmer Wijma | Expositie Bespiegelingen in Museum Slager 2020, bruikleen
‘Sommen maken, dochter Suze’. Een blond negenjarig meisje zit aan een lessenaar. Met het hoofd lichtjes voorovergebogen lijkt ze geconcentreerd te werken. Haar gezicht is volledig bedekt door het in een boblijn gesneden haar. Ik kijk naar het schilderij alsof ik naar mijzelf kijk. Hetzelfde haar, dezelfde houding, dezelfde concentratie, een soortgelijk bureautje en dito interieur. Suze is geschilderd in 1926 door haar vader Piet Slager. Hij was de oudste zoon van P.M. (Petrus Marinus Slager) en net als zijn vader een uitzonderlijk bekwaam portretschilder. Na het overlijden van haar moeder in 1964 erft Suze de schilderijencollectie van de hele familie Slager. Het voormalige ruime, statige woonhuis van Hein en Suze Bergé-Slager in de Choorstraat in ’s-Hertogenbosch onder de rook van de Sint-Jan, verandert geleidelijk in een sfeervol museum dat officieel zijn deuren opent in de jaren 70 van de vorige eeuw. Vanaf september 2017 exposeert het museum gedurende drie jaar een geheel herziene en gevarieerde opstelling, met schilderijen, tekeningen, etsen en andere door de Slagers gemaakte en gebruikte eigentijdse kunstvoorwerpen uit het eigen depot. Tijd voor een kennismaking met de familie Slager en het ‘s-Hertogenbosch van toen.
Als bij binnenkomst een van de baliemedewerkers vraagt waar wij Museum Slager van kennen en wat we weten van de familie Slager, antwoord ik royaal; we weten helemaal niets, we zijn hier voor het eerst en we komen voor de hele familie Slager. Toen ik de folder overhandigd kreeg viel mijn oog op de korte tekst op de omslag. Museum Slager Drie generaties, acht schilders. Amai! Ga ik die hier allemaal aantreffen? P.M., Piet, Frans, Jeanette, Corry, Suze, Marie en Tom? Ruim een eeuw schilderkunst van één familie? BK (Bert Kinderdijk, beeldend kunstenaar en echtgenoot) verdwijnt direct in een bubbel van verf, compositie, licht en materie, het echte werk! Mijn hoofd beslist anders. Om bij te komen van de wanden gevuld met portretten, de namen en de jaartallen hang ik een tijdje rond bij het schilderij ‘Sommen maken, dochter Suze’. Het werk voelt veilig. Daar kan ik iets mee, daar begint voor mij het verhaal. Was dochter Suze ook de kunstenares Suze? Nee hoor, ik trok, net als bij het uitpluizen welke Piet P.M. is, wederom een foute conclusie, de schilderes was de moeder van Suze die ook Suze heet. En met de sommen-makende Suze in mijn achterhoofd puzzel ik zo goed en zo kwaad als het gaat de hele familie Slager bij elkaar. Een Breugheliaanse ervaring.
Tijdens mijn speurtocht door de sfeervolle panden van het museum wandel ik aan de hand van schilderijen en tekeningen door het ‘s-Hertogenbosch van de 19e en de 20ste eeuw. Uiteraard zijn de pleinen en markten rondom de Sint Jan een bron van inspiratie. Maar ook landschappen en bloemstillevens, huiselijke taferelen, interieurs en het-leven-van-alle-dag zijn terugkerende onderwerpen. De blik reikt verder dan de Brabantse hoofdstad. Antwerpen, Gent, de Kempen, Barbizon en Parijs zijn belangrijke plaatsen. P.M., Piet en Frans volgden lessen aan de Academie van Antwerpen, en zij waren de leermeesters van bekende kunstenaars waaronder P. de Josselin de Jong, die later studeerden aan de Koninklijke School voor nuttige en beeldende kunsten in Den Bosch. Voor de vrouwelijke schilders van de familie Slager was nog geen kunstopleiding toegankelijk, maar uiteraard kregen zij privélessen van P.M., Piet en Frans. Museum Slager schenkt veel aandacht aan de vier schilderessen Slager. Zij zijn bepaald niet ‘onder het tapijt geveegd’, zoals in het verleden wel gebeurde met vrouwelijke kunstenaars. Corry verkocht werk aan Koningin Emma, en werd zelfs als werkend lid tot de Haagse Kunstkring toegelaten!
Hekkensluiter en ‘farbenmensch’ Tom, de kleinzoon van P.M., trok naar Zuid-Frankrijk, Italië, Spanje en Californië en zijn palet toont een fel en bont kleurgebruik met grote licht-donker tegenstellingen. En zo nemen drie generaties Slager je mee op een boeiend avontuur, een reis die buiten het museum moeiteloos verder gaat…
Tips: Let op! De tips hebben geen links, kopieer de regel en plaats die in de browser
Museum Slager | Drie generaties van de kunstenaarsfamilie Slager
Bespiegelingen | Jelmer Wijma
Sint-Janskathedraal | ‘s-Hertogenbosch
Stadswandeling Familie Slager | De Paadjesmakers
De Kwast | Speciaalzaak in kunst en creativiteit
Museum Slager 's-Hertogenbosch Expositie 3 generaties 8 schilders Tentoonstelling Bespiegelingen Jelmer Wijma 2020
Puttertje n.a.v. de tentoonstelling in Museum Slager | Drie generaties van de kunstenaarsfamilie Slager vormen de kern van het museum
afb: Detail uit Schilderij Carnaval in het Atelier | Piet Slager 1906 | Museum Slager ‘s-Hertogenbosch
afb: Detail Schilderij De werkpaarden aan de dokken te Antwerpen | Frans Slager 1906 | en afb Gele bloemen in pot | Jeanette Slager 1881 – 1945 | Museum Slager ‘s-Hertogenbosch
afb: Detail uit Schilderij Qualitystreet | Jelmer Wijma | Expositie Bespiegelingen in Museum Slager 2020, bruikleen
Puttertje